Friday, July 2, 2010

Come And Go

datang dan pergi ya?

5.33pm,mood bosan.
helo guys! how u've been doin'?

Sebenarnya nak cite aku dah resign job yang aku baru cite last week. haha, kelakar jek kan? keje seminggu lebey jek tuh. nak tau x camne boleh resign keje tuh?


Aku x pasti la akan ada staf yang baca cerita aku ni, tapi, ini lah apa yang ada dalam hati aku sepanjang aku keje kat situ.


FOR THE WHOLE WEEK,


Aku, sebenarnya manusia yang sentiasa mencari keseronokan. Bagi aku, bila kita berada di sesuatu tempat bagi jangka masa pendek atau panjang, kita mesti mempunyai perasaan enjoy. Sebab, bila kita enjoy, idea atau kualiti kita akan menjadi lebih baik. Malah, untuk diri sendiri juga. So, dalam jangka masa aku bekerja, aku langsung tak rasa enjoy, tertekan dan aku merasakan apa yang aku sedang buat --seperti orang lain yang sedang berada di dalam badan dan fikiran aku. Aku bukan macam ni. Aku bukan macam ni. Ni bukan apa yang aku nak. Kalau aku gila, hari pertama aku dah resign. Tapi bila dengar nasihat mak aku, aku batalkan je niat tu. Yela, nak cari pengalaman kan.


HARI BERSEJARAH (xley bla~)


One day, aku gatal2 tangan nak apply kerja kat kawasan gebeng. Walaupun kecik, tapi okla since dekat dengan kawasan rumah. Tetiba, dapat la call dari bos nya, suruh datang interview. Aku plan nak mintak la emergency leave esok hari. Nak pergi interview punye pasal. Then, hari esoknye, aku pergi kerja macam biasalah. Bila sampai je tengahari, aku masukla bilik bos kat tempat kerja aku ni. Bila aku cakap nak mintak emergency leave, mengamukla dia. Sebenarnya a week before dah mintak balik awal. Bukan awal sangat pun, awal 30 minit je. Dia pun membebel tak tentu pasal cakap attitude aku tak bagus. Ya, aku tau pasal tu. Tapi aku tak expect dia nak mengungkit hal ni. Dan, kalau korang nak tau, aku tak suka orang berleter macam bunyi tembakan senapang. Aku mungkin akan bertindak lebih jauh dari itu. Sampai satu masa dia tengah berleter, aku jadi kurang ajar. Aku potong ayat dia, "madam, kalau tak nak bagi saya emergency leave, tak apa, saya tak kisah". Dia pun cakapla bukan dia tak bagi, cuma nak tegur sikap aku. What so ever la. Kenapa nak cakap panjang-panjang untuk perkara kecik? 
Kemudian aku keluar la, untuk buat kerja aku. Then bos aku datang tempat aku nak survey kerja aku. Dia complain la aku tak dapat catch satu customer pun lagi. Agak-agak la wey, aku baru seminggu. Nak paham sistem lagi, nak pupuk cara bercakap dengan customer lagi. Aku rasa kalau orang lain, maunya 2,3 minggu. Dia pun pernah cerita dulu pasal one of her workers. Lastly, dia panggil aku masuk bilik dia, dia tanya aku, samada aku ni betul-betul ke nak kerja, aku dengan sempoi nya menjawab "SAYA SEBENARNYA TAK BERAPA DENGAN SALES.SAYA TAK MINAT." Haaa...profesional tak jawapan aku? Hehe, maksudnya, aku memang taknak kerja tuh la. Akhirnya, kiteorg buat deal, dia suruh aku buat surat resign. Apa lagi, memang tu yang aku nak. 
Pastu, masa nak kuar dari bilik tuh, aku cakap kat bos aku,
"Saya sebenarnya kena paksa dengan agensi pekerjaan datang kerja kat sini, last 2 months dieorg dah suruh saya datang kerja kat sini, tapi saya tak nak. Ni pun kena paksa."
Muka bos aku memang terkejut. Dia ingat aku ni memang nak kerja sangat kat situ. Haha, kelakar betul :D
Dan berakhir lah pengalaman aku bekerja selama seminggu--- *bow*

Aku pun tak berapa harap dengan interview kat gebeng tuh since beribu-ribu kerja kerani aku mintak mesti tak dapat. Alasannya, DEGREE, tak kan nak kerja kerani lama-lama?


Tapi sekarang, aku rasa sangat bebas dan akan terus mencari pekerjaan yang aku suka dan enjoy. Dan aku akan melayan kedua ibu bapa aku dengan lebih baik sebab rasa bersalah tinggalkan mereka selama seminggu.
Doakan saya berjaya :)


Love,
Ain. Just Ain.

2 comments:

  1. ..poyo la ko ain..
    ..sempoi gile..
    ..little bit bad attitude..huhu..
    ..cr la keje yg seswai ngan jiwa ko..
    ..kite nk keje tuk jangka ms yg lme..
    ..cm ko ckp la, kne rs enjoy n hepi..
    ..gud luck..

    ReplyDelete
  2. haha..poyo kan? apela aku ni~ anyway thanks for the support! doakan aku berjaya!

    ReplyDelete