Saturday, September 5, 2009

GRADUATION DAY 2009 ! (bahagian satu)

Its my day. Yes, totally.


Talking about Graduation Day really can me smile..The greatest day ever in my life will be the most value present for my lovely uwe dan ayoh..ehehehe :) ...masih tidak luput di akal masa struggle time SPM dulu..So, untuk post kali ini, aku akan menyimpulkan kisah di mana, bila dan bagaimana aku mula sedar berperasaan untuk bangkit berjuang dan memegang skrol kejayaan yang dinantikan oleh semua manusia.

Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

Zaman ini mungkin menjadi zaman kegemilangan kot sepanjang hidup kerana keputusan sering okay..dulu-dulu kan..otak fresh lagi..time ini jugak mungkin kerana melihat usaha kakak aku, sekaligus menghempap kepala aku untuk kerja lebih keras..aku masih ingat subjek Sains, di mana aku quite minat, aku terlebih study kot? Siap baca buku tingkatan satu abang aku! Tak Tahan! Tapi rasa berbaloi jugak sebab dapat tau serba sedikit sains yang lebih advance..Masa mggu exam tuh, siap tampal notis kat pintu umah tulis camni :


"AIN TAK BOLEH KUAR RUMAH"


Sebab everyday setiap petang kawan datang rumah ajak main..komited tak? Kelakar pun ade~ ;) hahaha..In the end, aku berjaya di"list" kan among good result which i've got 4A's 1B..batch aku time tuh xdek org dapat 5A's..So, yang paling success kami yang mendapat 4A's ni..huhu..kan dulu2 3A's pun most wanted kat asrama penuh.. :)

Itu hadiah kecil pertama aku untuk mereka. (uwe and ayoh ;)



Penilaian Menengah Rendah (PMR).


So, bila da dpt keputusan yang okay, aku pun terpilih join Kelas Rancangan Khas, means cam kelas utk pelajar yang among UPSR 3A's above..kat sini mula stay away from family..siapa kata saya tak homesick? Tiga hari beb... Tapi, life kat Hostel la yang banyak mengajar cara hidup kat dunia ini..


Sharing

Kawan

Musuh

Cinta

Belajar sama-sama

Tolerance

Hygiene

Bising

Senyap

Pencuri

Pinggan Besi a.k.a Tray

Kapur ! :p


Di dalam mencari indentiti diri, aku seperti kadangkala tidak mendapat apa yang dicari..bingung,malas meracuni otak dan akal..ya, masa prep aku belajar, tapi aku hanya menghafal dan bukan memahami serta mengaplikasi..Dan apa yang aku dapat? The little tiny 2A's..huhu..(buat malu jek!)



Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)


Ha.....ni zaman yang mengetuk hati, membuka akal untuk kembali ke pangkal jalan...hehehe ;p..pada asalnya pun, memang aku buta, bila malas ponteng kat bilik guru, hantar paper kat setiap kelas, bila takdek cikgu, pose diri kat luar kelas ngan kawan2..(pose???) huhu..itula aku yang dulu..


Tapi tiba-tiba satu hari, aku bertanya pada sendiri, mahu kah aku terus disini sehingga akhir zaman? Memang seronok belajar disini..Tapi sampai bila? Dek kerana aku sangat kebosanan yang sangat melampau, aku tekad untuk belajar dengan lebih tekun, masa terbuang aku ketepikan, buku dan latihan aku pelukkan..aku masih ingat kawan2 sentiasa tengok aku cam seorang yang main2, tak study, malas, etc. But secret revealed today ---- geng, aku study senyap2 la..malu la org tgk~ :)

Ya, aku study senyap2.

Berkat kesungguhan dan pertolongan dari Allah, aku berjaya mendapat seciput A's yang bagi aku sangat membanggakan dan mengejutkan sekalian rakan..ekekkee...

Aku tersangat la teruja untuk menunggu keputusan untuk masuk ke Matrikulasi yang menjadi idaman semua orang..tapi, kerana takdek rezeki, aku tak dapat masuk..tapi aku x putus asa sebab aku try lagi guna rayuan..Akhirnya, aku tergolong di kalangan Second Intake..dan lebih bertuah lagi, matrik di tanah sendiri! yeahhh :D !



Matrikulasi


Kat sini juga hidup aku sangat hebat, mengenali orang pelbagai negeri dalam satu komuniti lebih membuka ruang2 mahupun sel2 otak..

"hey ain! jangan mengalah! ko pun mcm dieorg! korang sume pandai2! takdek orang bodoh kat sini! kalau kamu nak di atas, kamu kena usahalah!" kata aku dulu2..kata semangat yang aku selalu ulang bila aku rasa lemah..kawan memang penting kat sini, even dieorg perangai tak okay, ignore jek, yang penting,sedut ilmu dieorg!! yay!! mari lakukannya!!!

;p

orang ni macam2 --- Salihana the cerdikest tapi bolahest.

hehe!

Ingat lagi time tu UPS, mid sem exam, aku failed Math..sedey sangat2..masa tuh mende yang paling takut, kena Reject!

Lepas tu, aku pun buat plan baik punye! aku berguru dengan otai math lam bilik aku...dia budak sains..mestila terer~ huuuu~ siang dan malam aku wat latihan sampai aku kadang2 sengaja susun buku kat katil sebab taknak kasi tidur,..(taknak ingat lagi! seksa nya!)

Dan hasilnya, THUMBS UP! ini hadiah untuk orang2 yang pandang rendah kat aku! you got served! buwek! Muahahaha (evil laugh) Masa masuk matrik dulu, semua yang 1st intake pandang rendah, orang tanya, nak taknak jek jawab..sekarang kau tau aku sape... (geram x abis2 lagi~)

Masa bbq, sangat seronok!

Pasal macam mana masuk UM,..kan semua matrik ada Kem Jati Diri..So, aku joined fasi yang semuanya dtg dari UM..dieorg sangat2 berkaliber! Wahh..nak masuk UM~~~~ time tu pun dah belajar wat cheer..sakit lobang tokak den.. aku memberanikan diri untuk apply UM dimana apply UM ni seperti satu sumpahan yang tidak berkesudahan..kawan2 aku semua taknak mintak UM sebab dieorg ckp susah..Tapi aku x percaya time tuh, aku memang berkobar2 nak masuk UM! hehe ;)

Universiti

Di sambung di bahagian 2.

tunggu ye!


No comments:

Post a Comment